Overslaan en naar de inhoud gaan

U bent hier

Campagne: 'Veel of weinig virus, een groot verschil’

Folder in de campagne ‘Véél of weinig virus, een groot verschil’.(c) Sensoa

In deze campagne legt Sensoa uit waarom ‘virale lading’ van belang is voor alle homo’s, positief of negatief. Het gedrukt materiaal bestaat uit 1 folder en 3 affiches. Hierin wordt ingezoomd op een hoge virale lading bij een recente hiv-besmetting en een zeer lage virale lading ten gevolge van hiv-medicatie. Hieronder krijg je meer uitleg over de campagne.

Veel virus

Als iemand veel hiv-virus heeft, is hij heel besmettelijk. Dat is met name het geval bij personen die recent besmet werden met hiv. De eerste weken na de besmetting zit er erg veel virus in bloed en sperma. Als je onbeschermde seks hebt met iemand die zelf recent besmet werd, is er meer kans dat het virus aan jou wordt doorgegeven. Waarschijnlijk lopen de meeste homo’s hiv op van iemand die zelf recent besmet werd.  

Iemand die een hoge virale lading heeft, weet dat doorgaans niet van zichzelf. 1 op 7 van de hiv-positieve personen weet zelf niet dat hij hiv heeft, zo bleek uit onderzoek in het Vlaamse en Brusselse homo-uitgaansleven. Je hebt het meeste kans om hiv op te lopen bij iemand die ten onrechte denkt dat hij hiv-negatief is.

Weinig virus

Hiv genezen kan niet.Wanneer iemand met hiv medicatie neemt, verdwijnt het virus bijna helemaal en wordt het ondetecteerbaar. De meeste mensen met hiv in België hebben een ondetecteerbare virale lading. Zij zijn niet besmettelijk. En dat blijft ook zo, zolang ze hun medicatie goed nemen en geen soa’s oplopen. 

Het is belangrijk dat homomannen van deze realiteit doordrongen zijn. Homomannen zonder hiv hebben soms een overdreven angst voor hiv. Die angst leidt tot stigmatisering van mensen met hiv en staat een open communicatie over de hiv-status in de weg, wat op zijn beurt onveilig vrijen in de hand kan werken.

Condooms

Veel of weinig virus, condooms blijven noodzakelijk. Condooms zijn de beste bescherming tegen hiv en andere soa’s. Daarom blijft voor Sensoa de condoomboodschap centraal staan in de communicatie met de doelgroep.  

Bestellen

De campagne ‘virale lading’ loopt tot eind februari 2015. Dit betekent dat de affiches tot dan worden verspreid in het homo-uitgaansleven. De folder blijft ook na afloop van de campagne beschikbaar, deze is een van de basisfolders van Sensoa voor homomannen. Afgeleide vormen ervan verschijnen op het web in banners en als advertenties in gay magazines.  

Wil je affiches of folders bestellen? Dit kan via onze webshop. Wil je een banner plaatsen van de campagne op je site? Je kan ze aanvragen door een email te sturen naar info [at] sensoa.be (subject: campagnemateriaal-MSM) .

Voor meer informatie over de campagne kan je contact opnemen met persverantwoordelijke Boris Cruyssaert: boris.cruyssaert [at] sensoa.be (0486/109143).

  • Affiche 1 in de campagne ‘Véél of weinig virus, een groot verschil’.
  • Affiche 2 in de campagne ‘Véél of weinig virus, een groot verschil’.
  • Affiche 3 in de campagne ‘Véél of weinig virus, een groot verschil’.
  • Folder (recto) in de campagne ‘Véél of weinig virus, een groot verschil’.
  • Folder (verso) in de campagne ‘Véél of weinig virus, een groot verschil’.